Lepas hujan ada pelangi.

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Semua orang pun tau kan bila hujan lepas tu mesti akan ada pelangi kan? Pelangi tu pulak sangat cantik. Ada 7 warna yang bergabung membentuk suatu fenomena yang indah. Jarang nak nampak pelangi ni, just akan ada bila hujan.

Sama macam kitaran hidup manusia.

Setiap yang terjadi akan ada hikmahnya. Setiap ujian yang datang ada ganjarannya kelak. Sama macam pelangi. Lepas hujan ada pelangi.

Bila hujan, kita mesti merungut.. Alaa.. hujan lah, macam mana nak ni. macam mana nak tu. Macam macam ragam kan. Tapi, bila hujan dah berenti, munculnya pelangi semua macam wahh.. cantiknya pelangi ni. Macam tu lah jugak hidup kita. Macam macam ujian, macam macam dugaan, macam macam masalah. Takpa, cakap dalam hati, sabar. Semua tu nanti akan bawak kita kepada pelangi yang cantik tu, yakni kegembiraan, kebahagiaan, ada hikmah sebalik semuanya. Percayalah. Allah tak pernah kejam terhadap manusia.

Hadapi segalanya dengan tabah, sakit hati sikit takpa. Sabar. Ingat yang ada sebab di sebalik semua yang terjadi. Ingat akan ada ganjarannya kelak. Ikhlaskan hati hadapi segalanya, ikhlaskan hati sabar dengan segalanya.

Tak semua yang kita inginkan, kita akan dapat. Tak semua milik kita akan kekal jadi milik kita. Namun, ada sebab kenapa semuanya terjadi. Allah dah aturkan sesuatu yang terbaik untuk kita yang kita tak nampak sekarang dan mungkin akan nampak satu hari nanti. Sabarlah untuk kecapi sesuatu itu.
Allah takkan bagi apa yang kita nak, tapi Allah akan bagi apa yang kita perlu.
Maka, bersabarlah wahai hati. Tabahlah wahai jiwa. Kuatkan semangat. Teruskan perjalanan tanpa menoleh ke belakang. Orang yang berjaya adalah orang yang tidak memandang perkara lalu sebagai penghalang masa depan, tetapi sebagai tanjak menuju masa depan.
Ingat, lepas hujan pasti akan ada pelangi.
Dear someone ;
" Sorry im not good enough, i have try hardest to be the best, but it seem like i was failed. "
Thanks for reading.

Loves,
EikaSharif


~ Biar aku hilang segalanya, namun aku tidak akan pernah menyesal untuk menyintaimu ~

No comments:

Post a Comment

::| EikaSharif Design. 2013. All rights reserved © |::