Do give me respect if you want me to respect you..

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Respect.. Susah sangat ke nk respect orang walaupun kau tu berusia dari orang tu? Pernah ke termaktub kata-kata yang mana yg muda itu sahaja perlu respect kepada yg lebih berusia? (berusia di sini bermaksud tua dlm 2 3 tahun maybe). Ika rasa tak pernah kot ada istilah macam tu kan.. Tapi, tak tau la kalau ada.. Mungkin ika tak peka dengan dunia semasa kan... =.='

Ini adalah hanya satu pendapat dari ika sendiri lah.. Well, i admit, ika sendiri pun bukanlah baik sangat sampai tak pernah sakitkan hati orang because i'm a human.. Manusia mmg la tak lari dari buat salah kn.. Tapi, sekurang-kurangnya teguran itu perlu diterima kan.. Dan tak pernah jugak ika dengar or terbaca kat mana-mana menyatakan untuk menegur itu, seseorang itu perlulah lebih berusia.. pernahkah ada fakta sebegitu?

Dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai seorang manusia dan hamba kepada Allah.. kita sepatutnya lebih berhati terbuka untuk menerima teguran dari sesiapapun sekalipun teguran itu datangnya dari yg lebih muda usianya dari kita.. Tak perlu kita nak melenting then gunakan kata-kata yg mungkin kita tak rasa kasar, but pada orang lain adalah kasar.. dah kalau kita tu senior (berusia), kita patut tunjuk contoh la kan? Tak perlu kot tunjuk keras kepala kita kan..

maaf entry harini agak berunsur kasar mungkin, tapi ni apa yg ika rasakan...Entry ni memang special ika tujukan dekat seorang senior.. Bila kita menjadi salah seorang daripada 'orang kuat' untuk sesuatu majlis, i think that is our responsibility untk menjawab sebarang pertanyaan dan kemusykilan orang lain.. memang la kalau nk diikutkan mcm satu beban utk kita kan.. tapi, that is tanggungjawab kita.. persoalannya bukannlah malas atau tak mahu.. tapi, think about our responsibility back.. walaupun berulang ulang kali kita kena jawab soalan yg sama sekalipun la kan.. kita perlu jugak jawab dgn lebih baik caranya.. tak perlu menggunakan satu kata-kata yg 'kasar' sedikit la kan.. Dan bila ada yg mungkin masih bertanya kita tak sepatutnya salahkan org tu, bagi ika la...

So, kepada sapa sapa yg might be terasa, saya memohon kemaafan.. i only being rude with those who are rude to me first.. if you want me to respect you, do respect me first..


~ Biar aku hilang segalanya, namun aku tidak akan pernah menyesal untuk menyintaimu ~

2 comments:

  1. yup. what you give, you will get back.

    raihan singgah sini. jemput ke blog ya.^^

    ReplyDelete
  2. cara menegur tu yang penting.
    mentaliti kita sekarang, kalau yg muda tegur,jadi kurang ajar.
    kan.

    ReplyDelete

::| EikaSharif Design. 2013. All rights reserved © |::